חיפוש באתר
 

אודות

אילת היא העיר הדרומית ביותר במדינת ישראל, שוכנת לחופו של ים סוף עם גבול משותף למצרים ולירדן. נמל התעופה אילת ממוקם במבואות העיר ומהווה שער דרומי לתיירות חוץ ופנים.

מאז הקמתו בשנת 1949 ועד היום, נמל התעופה אילת מהווה חלק בלתי נפרד מהמערכת הכלכלית המבוססת והמשגשגת של העיר אילת וסביבתה. אילת נחשבת היום לעיר מספר אחת של מדינת ישראל בתיירות הפנים והנמל הינו העורק המרכזי להעברת נוסעים אליה וממנה.

בשנת 1949, ט' באדר התשמ"ט, הסתיים מבצע "עוּבדה" - הוא המבצע האחרון במלחמת השחרור. במהלכו חטיבת הנגב כבשה את העיר אילת, חטיבת גולני כבשה את הנגב הדרומי וחטיבת אלכסנדרוני כבשה את מצדה ועין גדי.

בסיום המבצע הניף אברהם אדן ז"ל (ברן) מפקד פלוגה בחטיבת הנגב, את דגל הדיו המפורסם באום רשרש - היא אילת (ניתן לראות את התמונה ההיסטורית בגלריית התמונות). על מנת לאפשר קשר אווירי בין אילת המבודדת בדרום לבין מרכז הארץ, חיל האוויר הכשיר מסלול המראה ונחיתה למטוסים קלים, חודשים ספורים בלבד לאחר מבצע "עוּבדה", מאז ועד היום נמל התעופה אילת פעיל לתנועה פנים ארצית ובינלאומית.

בשנת 2013 רשות שדות התעופה הניחה את אבן הפינה לבנייתו של נמל תעופה חדש בישראל - "נמל תעופה על שם אילן ואסף רמון" בתמנע. מיקומו הגיאוגרפי של נמל רמון הינו כעשרים ק"מ צפונית לעיר אילת ועם השלמתו, תועתק אליו הפעילות האווירית של נמלי התעופה אילת ועובדה.

נמל התעופה אילת משמש היום את אוכלוסיית הדרום ואת התיירות הענפה לדרום הארץ בטיסות בינלאומיות ופנים ארציות.

היסטוריה - נמלי התעופה אילת ועוּבדה:

1949 -           הכשרת מסלול באורך 1,000 מטר בנמל התעופה אילת ע"י חיל האוויר.

28.02.1950 - חנוכת קו התעופה מנמל התעופה לוד לאילת. תנופת פיתוח באילת. חברות תעופה שביצעו
                           טיסות סדירות : "אווירון", "אילתה", ו"ארקיע" במטוסים סוג "דקוטה", "נורד", "הראלד"
                            ו"וייקאונט". בהמשך נפתח גם קו תעופה מחיפה.

1964 -           הארכת המסלול ל 1500 מ' ובנית מסוף נוסעים קטן.

1965 -           חנוכת מגדל הפיקוח החדש בנמל התעופה.

1969 -           הארכת המסלול לאורכו הנוכחי - 1900 מ'.

1974 -           החלו טיסות של מטוסי סילון לאילת על ידי חברת "סטרלינג" הדנית.

1982 -           לאחר חתימת הסכם השלום עם מצרים והעברת שדה התעופה עציון למצרים, ועברו הטיסות
                           הבין לאומיות לנמל התעופה עוּבדה. במקום נבנה טרמינל אזרחי לטיפול בנוסעים.

1985 -           החליטה ממשלת ישראל, בשיתוף עם עיריית אילת, כהחלטה אסטרטגית, להפוך את אילת
                           לעיר תיירות הנשענת על התיירות כבסיס כלכלי מרכזי. באותה שנה החלו בחיזוק המסלול
                           03/21 בנמל התעופה אילת ונוספה רצועה של 7.5 מ' אספלט בשולי המסלול (רוחב
                           מסלול – 30 מ' שוליים 15 מ').

2001 -           חברת ארקיע החלה להפעיל מטוסים מסוג B757/300 בקו נתב"ג - אילת - נתב"ג.

2007 -           חברת ישראייר החלה להפעיל מטוסים מסוג A320 בקו נתב"ג - אילת - נתב"ג.

2008 -           ארקיע החלה להפעיל מטוס מסוג E-195 בקו נתב"ג - אילת - נתב"ג.

01.01.2010 - הפעלת טיסות ארקיע אקספרס בקו נתב"ג - אילת – נתב"ג.

09.05.2010 - עפ"י החלטת רת"א נמל התעופה בעוּבדה מפסיק לשמש כנמל תעופה חלופי לנתב"ג.

01.08.2010 - תחילת טיסות פנים ארציות של חברת אל - על בקו נתב"ג - אילת - נתב"ג במטוס מסוג B737
                           (אישור משרד התחבורה ל-430 מושבים לכיוון ביום לתקופה של חצי שנה, שלאחריה תיבחן
                           ההחלטה מחדש).

15.03.2011 - העברת כפיפות נמלי התעופה אילת ועוּבדה למטה מסופי גבול ושתפ"א.

17.11.2013 - הפסקת הטיסות הפנים ארציות של אל על לאילת.

2014 -           ארקיע החלה להפעיל מטוס מסוג E-190 בקו נתב"ג/ שדה דב- אילת – נתב"ג / ש"ד.

מבנה ארגוני: